Οἱ Μονὲς τῆς ὀρθοδόξου Ἀνατολῆς ὑπῆρξαν ἀνέκαθεν φυσικῷ τῷ τρόπῳ οἱ κατεξοχὴν τόποι καλλιεργείας τοῦ πνεύματος. Οἱ Μοναχοὶ ἦσαν πάντοτε αὐτοὶ ποὺ πρῶτοι ἐγνώριζαν τὴν ἀξία τῆς παιδείας καὶ τῶν γραμμάτων, ἐνῶ καὶ οἱ ἴδιοι συνέγραψαν μερικὰ ἀπὸ τὰ πιὸ σημαντικὰ ἔργα τῆς παγκόσμιας γραμματείας ὅλων τῶν ἐποχῶν. Ἔτσι, μεριμνοῦσαν διαρκῶς γιὰ τὴν συγκέντρωση βιβλίων, χειρογράφων ἀρχικῶς καὶ ἐντύπων ἀργότερα, τὰ ὁποῖα διεφύλασσαν μὲ φροντίδα περισσή, μολονότι γιὰ ἐκείνους δὲν ἦσαν κειμήλια μουσειακοῦ τύπου, ἀλλὰ ἀντικείμενα σὲ καθημερινὴ χρήση. Χάρις στὴν ἀνύστακτη καὶ συχνὰ αἱματηρὴ αὐτὴ ἐπιμέλεια τῶν Σιναϊτῶν μοναχῶν ἐδῶ καὶ χίλια πεντακόσια χρόνια, ἡ Ἱερὰ Μονὴ τοῦ ὄρους Σινᾶ, καίτοι ἀπομακρυσμένη στὴν πιὸ δυσπρόσιτη ἔρημο, διαθέτει σήμερα μιὰ ἀπὸ τὶς ἀρχαιότερες μὲ συνεχῆ ζωὴ καὶ ἀξιολογώτερες βιβλιοθῆκες τοῦ κόσμου σὲ παπύρους, χειρόγραφα, ἔντυπα καὶ ἔγγραφα διαφόρων γλωσσῶν.
Τὸ ἰδιάζον τῆς Σιναϊτικῆς Βιβλιοθήκης εἶναι ὁπωσδήποτε ὁ ἐπιβλητικὸς ἀριθμὸς τῶν 5.000 χειρογράφων κωδίκων, ἀλλὰ ἐπίσης καὶ οἱ διάφοροι τύποι γραφῆς, κυρίως τῶν ἑλληνικῶν ἀλλὰ καὶ τῶν ξενόγλωσσων χειρογράφων, καθὼς καὶ ἡ μοναδικὴ ποικιλία τῶν γλωσσῶν ποὺ ἀντιπροσωπεύουν: ἑλληνικά, ἀραβικά, συριακά, γεωργιανά, σλαβικά, μερικὰ ἀρμενικά, λατινικά, περσικά, πολωνικά, αἰθιοπικά, κοπτικά. Ὅλα ἐκφράζουν τὶς περιπέτειες τῆς Μονῆς κατὰ τὸν μακραίωνα βίο της, καθὼς καὶ τὴν πολύμορφη πνευματικὴ δραστηριότητά της σὲ ἄλλα ἔθνη, ὅπου ἡ Μονὴ διατηροῦσε ἀκμάζοντα Μετόχια.
Παρὰ τὶς κατὰ καιροὺς ἐπιδρομὲς καὶ καταστροφές, ἡ Βιβλιοθήκη διατηρεῖ τὸν πολύτιμο θησαυρό της, τὰ χειρόγραφα καὶ κάθε εἴδους βιβλία, τεκμήρια τοῦ Ἑλληνισμοῦ, τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ ἐν γένει τοῦ πολιτισμοῦ.